22 nov. 2014

Test av dubbdäck för cykel

Dubbdäck till cykeln är bra när halkan kommer. Men väggrepp och kvalitet skiljer sig åt mellan olika modeller, det visar en test som Testfakta har gjort. 

Alla däck har en innerdiameter på 622 millimeter och passar till 28-tums hjul.

Däcken har testats på tre olika underlag: is, snö och is, samt asfalt. På alla underlag undersökte laboratoriet följande:

  • Hur bra däcket är att bromsa med, det vill säga bromssträckan (bromsfriktion)
  • Hur bra däcket är att starta med (slirfriktion)
  • Väggreppet vid sväng (den kraft som krävs innan däcket släpper i sidled vid tio graders vinkel)

Laboratoriet mätte även rullmotståndet på asfalt och packad snö. Vid alla mätningar användes en belastning på 50 kilogram och ett däcktryck på 3 bar.

Hela testet i PDF.

Bäst i test blir Schwalbe Marathon Winter som har ett mycket bra grepp på vinterväglag och dessutom minst rullmotstånd både på snö och asfalt.

Bäst grepp på vinterväglag har det koreanska däcket Kenda. Trots detta hamnar däcket sist i testet. Problemet är att Kendas dubbar ramlar av extremt lätt när däcket rullar på asfalt. Även däcket från Biltema har detta problem.

Testet visar också att antalet dubbar inte är avgörande för väggreppet. Skillnaden mellan däck med 240 dubbar och de med hälften så många eller färre är inte så stor som man kan tro.

Källa: Testfakta

7 kommentarer:

  1. Jag har Schwalbe Marathon Winter och är nöjd med det.

    SvaraRadera
  2. Tester ser väldigt bra utfört ut men jag har synpunkter då jag kört med några av däcken i testet.

    För två år sedan körde jag Schwalbe Marathon Winter och var inte så värst nöjd. Det första problemet jag hade var att saltblandad snö fastnade i mönstret och gjorde däcken rätt hala. Det andra problemet jag hade var att när jag slarvade med trycket i däcket så skar dubben rakt igenom vilket ledde till att jag hade en vår med typ en punktering varannan vecka.

    Förra vintern och i år har jag kört på ett Nokian däck som ser ut som Suomi Tyres W106 ovan. Jag har upplevt att det diagonala gummimönstret gör att snön lossnar mycket lättare från däcket än i Schwalbe fallet.

    /Daniel

    SvaraRadera
  3. Det testet kom ju lägligt. Jag har letat efter dubbdäck till min Stålhästen Sport och de här däcken borde väl passa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog bra, men gäller det storleken så är det lättare att få rätt storlek till dina cykeldäck om du tar med dig det gamla cykeldäcket till din cykelhandlare så hjälper dom dig.
      Eller så kan du skicka du frågan till http://www.alvikscykel.se/dack.html eller kanske Stålhästen.

      Radera
  4. Jag fick hjälp av Stålhästen med att hitta rätt stänkskärmar via bikester så det är nog en bra idé att fråga tillverkaren.

    SvaraRadera
  5. Även Vti har gjort en test på dubbdäck. VTI rapport 862: Kan dubbdäck på cykeln minska singelolyckorna? Friktionstester av cykeldäck i VTI:s stationära däckprovningsanläggning https://www.vti.se/sv/Publikationer/Publikation/kan-dubbdack-pa-cykeln-minska-singelolyckorna_840486

    SvaraRadera
  6. Amazing! Thanks for your time! Simply put i totally were going
    to generate on my own site the like. Can one require a a natural part of this post to this site?

    SvaraRadera