24 sep. 2014

Bilister blev testcyklister

I projektet Testcyklisterna fick 38 vanebilister i Västsverige testa livet som cyklist under ett halvår.

Testcyklisterna lovar att ersätta sina vardagsbilresor med cykling minst tre dagar i veckan, och får i utbyte låna en cykel som passar deras behov, exempelvis lastcykel, vikcykel, elcykel eller trehjuling.

Målet med projektet är att genom coachning, spännande cykelteknik och annat stöd ge 38 testcyklister i 7 kommuner så stor chans som möjligt att förändra sina resvanor i en mer hälsosam, ekonomisk och hållbar riktning och inspirera andra att göra samma sak.

Här möter du några av Testcyklisterna och hör om deras erfarenheter!

Testperioden löper över sex månader och görs i kommunerna Halmstad, Alingsås, Mölndal, Ale, Lidköping, Lilla Edet och Öckerö. Men projektet Testcyklister borde genomföras i fler kommuner.

Här är några av Testcyklisternas erfarenheter! från Testcyklisterna broschyren, men ni kan läsa mer i broschyren. 

Emil Lund

I Halmstad bor Emil Lund, en fotbollsintresserad småbarnspappa på snart 32 år. Han kör en lastcykel med elassistans som får bekänna färg när han stuvar såväl ungar som matkassar i lådan där fram. Och sedan bär det iväg!

Emil, varför ville du bli testcyklist?

– Det började med att jag såg en lapp om projektet på dagis. Jag tyckte det lät som en kul grej, och att få testa en lastcykel är ju hur fräckt som helst! Vardagssysslor och cykelkärlek Emil behöver köra bil i jobbet, så han koncentrerar sig istället på att ersätta familjens andra bilresor med cykeln i möjligaste mån. Vardagssysslor som storhandling till exempel.

Kommer du att fortsätta cykla?

– Ja, det tror jag absolut. Jag vill gärna behålla lastcykeln om ekonomin tillåter det. Som det ser ut idag kan vi inte klara oss helt utan bil, men vi kan i alla fall klara oss utan en hel del bilresor på detta sätt.

Till sist frågar vi Emil om han har några tips till dig som vill börja cykla mer i vardagen.

– Ja, du... bara gör det! Du kommer snart att märka att du mår så mycket bättre av det. Både fysiskt och psykiskt. Och om man har två bilar i familjen kan man helt klart ersätta en av bilarna med en sådan här lastcykel. Den är fantastisk!

Lena Lomfors

Projektets äldsta, och kanske stoltaste, deltagare Lena Lomfors är en pigg pensionär på 68 år. Hon sitter helst inte still för länge, när vi får tag i Lena är hon precis på väg ut på en kvällstur med sin knallröda trehjuling.

Lena är en aktiv dam med ett stort umgänge, som cyklat mycket även förr om åren – ända tills hon ramlade med sin vanliga cykel och slog sig illa. Efter det vågade hon sig inte upp på cykeln igen. Och eftersom Lena dessutom opererat både knä och höft fruktade hon att det kunde vara slut med cykelturerna...

Tar igen förlorad cykeltid

För nu när Lena kan cykla igen – så gör hon det med besked. Även om det inte blir så långa sträckor så erkänner hon att hon ibland tar en extrarunda av bara farten. Lena cyklar runt i Nödinge där hon bor. Hon cyklar till affären, till dottern, till sina vänner

– ja, hon cyklar närhelst hon ska någonstans. Och bilen då? Ja, den står bra i garaget, menar Lena.

Vad är det bästa med att cykla?

– Friheten. Att kunna stanna precis där man vill, utan att behöva leta efter parkering. Jag kommer självklart att fortsätta cykla – ingen tvekan om det. Det är ju så roligt, och enkelt! Lenas tips för den som vill börja cykla mer i vardagen är också enkelt:

– Köp en cykel, vänta inte. Frisk luft och motion får du på köpet!

Bengt Stiller

Bengt Stiller bor i Nödinge och cyklar på sin elcykel till sitt jobb på ett tryckeri i grannorten Bohus, 1,5 mil tur och retur. Varför gör han det? Jo, för att det ger en så go’ känsla i kroppen.

Förut var det bilen som gällde för 54-årige Bengt. Till jobbet, i jobbet och till affären. Ja, det var bil för hela slanten. Att cykla fanns inte på kartan, han ägde ju inte ens någon cykel. Vardagsmotionen bestod mest av hundpromenader, så Bengt kände att han nog borde hitta ett sätt att röra mer på sig. Kunde kanske det där med att cykla vara något? Sagt och gjort, Bengt bestämde sig för att bli testcyklist

Kommer du att fortsätta cykla?

– Ja, jag har bestämt mig. Jag kommer att köpa loss min elcykel när projektet är över. Den är ett jättebra alternativ för att ta sig fram. Jag hade inte en tanke på detta innan, men nu vaknar jag på morgonen och ser fram emot att få cykla!

Har du några tips till den som vill börja cykla mer i sin vardag.

– Se positivt på det, det är inte så jobbigt som man tror. Det är jätteskönt, och du kommer att bli så mycket piggare. Och om du bor där det är backigt – testa en elcykel.

Madeleine Tyborn

När Madeleine Tyborn, 55, ger sig ut på Alingsås gator med sin svarta damcykel är det många som uppmärksammar ekipaget. Hon har nämligen två lurviga passagerare med sig på cykeln.

En sen eftermiddag satt Madeleine sist kvar på jobbet som undersköterska. Hon surfade in på kommunens hemsida och såg att det var sista dagen att anmäla sig till projektet testcyklisterna. Perfekt, tänkte Madeleine. För egentligen gillar hon ju att cykla. Och här kunde hon kanske hitta en lösning på hur hon skulle få med sig sina två små hundar av rasen Lhasa Apso på cykeln.

Madeleine berättar att hon cyklade mycket förut.

– Men sedan, när jag fick bättre ekonomi blev jag bekväm och tog bilen. Hela tiden. Innan projektet började Madeleines dagar med att hoppa in i bilen, skjutsa vovvarna till sitt hunddagis, och sedan köra vidare till jobbet. Ingen lång sträcka, precis. Drygt tre kilometer enkel väg.

– Ja, egentligen är det ju helt vansinnigt, konstaterar Madeleine.

Det viktigaste för Madeleine var att kunna få med sig hundarna på cykeln på ett tryggt sätt. Det löste sig genom två specialdesignade cykelkorgar av rotting med galler över, en fram och en bak.

Kommer du att fortsätta cykla?

– Ja, det tror jag absolut. Jag kan inte klara mig helt utan bil eftersom jag till exempel behöver åka på utbildningar i jobbet ibland. Men jag har ju ingen anledning att gå och hämta bilen för att sedan bara köra ett par kilometer.

Madeleine vill gärna tipsa alla hundägare med mindre hundar om specialcykelkorgarna.

– Man vet ju inte att sådana här grejer finns, så jag får en hel del frågor om vad det är jag kör runt med. Men det är bara roligt!Jag har även en kollega som precis skaffat en likadan till sin hund.

Varför ska man cykla istället för att köra bil?

Bland alla fördelar med cykling tycker Madeleine att det är två saker som väger allra tyngst:

– Man ska cykla för att man mår bättre, och för att man ska vara rädd om vår miljö.

Linda Roswalls

På morgonen hoppar Linda på sin cykel hemma på Öckerö och sätter kurs mot färjan som ska ta henne till jobbet i Göteborg. Efter en tre kilometers cykeltur viker hon ihop sin cykel, och tar den med sig. På färjan, på bussen och sedan in på jobbet. Där väntar den på henne tills det är dags att ge sig iväg på nästa möte. Linda använder nämligen sin vikcykel flitigt under hela arbetsdagen.

Vad är det bästa med att cykla?

– Frihetskänslan, definitivt! Alla borde unna sig den! Jag kommer fram snabbare än med bil eller spårvagn, slipper alla köer och behöver inte passa några tidtabeller. Tiden på cykeln är helt min egen

– och samtidigt får jag vara utomhus i friska luften.

Elcyklar, något som också väckt Lindas intresse. För även om hon trivs bra med sin vikcykel har hon börjat fundera på om en elcykel kanske skulle kunna ta henne hela vägen till jobbet? Tre mil av egentid lockar...

Har du några tips till den som vill cykla mer?

– Skaffa dig en gemenskap! Hitta en grupp eller ett projekt där ni kan starta tillsammans och pusha och peppa varandra. Det är så mycket lättare att börja en god vana tillsammans – och dessutom är det enklare att hålla sig till det man förutsatt sig att göra när fler vet om det.

Källa: testcyklisterna.se, Testcyklisterna broschyren, fb-testcyklisterna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar