4 okt. 2012

Inga löjligt korta bilresor

Malmö utsetts till Sveriges bästa cykelstad tre gånger!

Så här arbetar Malmö stads gatukontor med cykelfrågor! I denna engelskspråkiga film beskrivs många av de insatser som görs vilket innebär att Malmö utsetts till Sveriges bästa cykelstad tre gånger! Malmö stads gatukontor gör en massa saker för att stimulera cyklingen i vår stad.

Runt trettio procent av alla bilresor som görs i Sverige är kortare än tre kilometer och det är just det slentrianmässiga åkandet som man bör göra något åt.

Malmö har haft en kampanj som heter Vad är en löjlig bilresa?

Vad är en löjlig bilresa? Man brukar kalla korta bilresor för löjliga; att ta bilen till gymmet eller hämta tidningen genom att backa nerför garageuppfarten. Malmöborna har beskrivit många bra exempel under åren i tävlingen om den löjligaste bilresan.

Om fler går, cyklar och åker kollektivt får Malmö en hållbar framtid, blir modernare och en bättre plats att leva och vistas på. Till kampanjsidan

Inga löjliga bilresor är en kampanj som har genomförts i Malmö. Men något liknande kanske borde genomföras i hela Sverige. Eftersom den riktar in sig till bilisterna och det är de som måste ändra sina vanor. I många andra städer tackar man cyklister med tackpåsar, det är “trevligt” att få en tackpåse. Men målet måste vara att få fler bilister att cykla, så man borde rikta in sig på dem.

Varför tar man de löjliga bilresorna? om du kan gå, cykla eller åka kollektivtrafik. Jag har inget bra svar på det. Det är dyrare att åka bil, det blir mer utsläppen av koldioxid om man åker bil och man förbränner inte mer kalorier av att åka bil.

Är det vara enklare att ta bilen eller är det en vanesak. En arbetskamrat berättade att han åkte 500m för att hämta barnen på dagis, jag trodde inte det var sant. Vad är det svåra med att gå 500m?

Hur får man bilister att ta ett steg tillbaka och fundera på om du kan lösa din transport på något annat sätt än att ta bilen. Transporter står för en tredjedel av alla CO2-utsläpp, hur kan du minska det?

I Malmö tar i dag 40 procent av invånarna cykeln till arbetet eller skolan. I Stockholm cyklar 150 000 cyklister – varje dag. Motsvarande siffra för Göteborg är cirka 105 000 cyklister per dag. Varför är Malmö så mycket bättre på att cykla än Stockholm och Göteborg?

Jämför Sveriges tre största städer genom att jämföra städernas hemsida Malmö, Göteborg och Stockholm. Vilken tycker du ser ut att satsa mest att cyklisterna? jag tycker att Malmös verkar satsa mest på cyklisterna och deras hemsida är mycket trevligare med mer bilder och filmer.

Hoppas Stockholm och Göteborg kan satsar mer på cyklisterna med ny cykelplan på gång. Och att Kent Johansson presentera resultaten ifrån den nationella cykelutredningen som verkar att komma i november. Men det krävs en bra cykelplan och mycket pengar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar