24 sep. 2012

Skilja gångbanorna och cykelbanorna åt

Staden är inte anpassad på ett bra sätt för att gående, cyklister och bilister skall kunna samsas. Att det är lätt att ta sig fram med bil är ofta prioriterat och det är någon tradition att störst med motor går först. När man då skall byggas ut för cyklisterna så blir bilisterna irriterade på att det blir krångligare att ta sig fram. Dessutom är det ofta otydligt skyltat för cyklister så att de åker fel eller bryter mot trafikregler eftersom man inte vet bättre. Cykelbanorna är ofta smala och gående tror att det är gångbana när det är cykelbana.

Sen har man inte hängt med de senaste 30 åren. Många cyklar går idag att köras väldigt snabbt, även cyklar som inte är tävlingscyklar. Men cykelvägarna är anpassas fortfarande för att man skall cykla 15 km/h.  

Den ökande cyklingen ställer dock helt nya krav på infrastrukturen. Gång och cykelbanor där man inte kan köra om var möjligen tillräckliga på 80-talet. I dagsläget är de alldeles för smala.

Sedan tror inte en enda mamma eller pappa skulle gå ut i bredd på en bilväg med sina småbarn. Jag tror ej heller att de skulle korsa en bilväg med sina små barn utan att i akta största försiktighet. Men detta gör man på cykelbanor, det heter ju cykelbanor. Alltså är dessa avsedda för cyklar, och mopeder av den gamla långsamma typen men gående uppmärksammar inte det.

Sen kan man diskutera hur smart det är att ha gångbanor och cykelbanor bredvid varandra, tror danskarna har kommit betydligt längre med nivåskillnader och röd asfalt på vissa ställen. Som cyklist är jag livrädd för att skada någon annan, 80 kg som brakar in i en plötsligt svängande barnvagn vore en mardröm. Konstigt att man väljer att inte se sig för på cykelbanor när man gör det på bilvägar men det måste bero på att man inte vet att det är en cykelbana.

Man bör skilja gångbanorna och cykelbanorna åt med nivåskillnader och röd asfalt.

Sluta att skuldbelägga cyklister! Titta i stället på Danmark och Nederländerna och på deras trafiksäkerhetsarbete. Se till de oskyddade trafikanternas behov.

Ofta blir debatten sådan att när man är bilist så stör man sig på cyklister och de gående. Är man cyklist så stör man sig på bilister och gående. Är man gående så stör man sig på bilister och cyklister. Det är infrastrukturen och trafikreglerna det är fel på och inte medtrafikanterna.

Sen finns det cyklister som cyklar dåligt och är omogna rötägg, precis som det finns bilister och gående som är omogna rötägg. Men sluta att hata dina medtrafikanter de är ju faktiskt inte mottrafikanter.

1 kommentar:

  1. Kunde inte ha sagt det bättre själv. Helt enig.
    Jag har en fin mountainbike som jag ibland cyklar med till jobbet, och då går det undan, för jag ser det som träning. I början så retade jag mig på gående som "vinglar" fram på cykel/gångbanan. Många lyssnar på musik, pratar i mobilen, etc. Blev tvungen att bromsa hårt och tappa fart. Lösningen för mig blev att ställa om mentalt. Det är intervaller jag kör och inte ett tempolopp. Så nu bromsar jag in ordentligt i god tid och kör om folk i "pensionärstempo". Sen får jag ta i och axa! :-)

    Har också hund och när vi är ute på promenad retar jag mig på cyklister som inte plingar och kör förbi som galningar. Det är de som är fast i tempoloppstänket... :-)

    Din slutsats är helt riktig. Eftersom det finns så mycket frustration ute i trafiken mellan gående, cyklister och bilister så kan det inte vara en personlighetsfråga. Det måste vara en infrastrukturfråga.

    Har för övrigt kollegor som slutat cykla till jobbet pga rädsla för just såna tempoloppscyklister.

    SvaraRadera