10 nov. 2011

Susanna Kallur - på två hjul

Sannas nya kick Gör topptider som nybörjare på velodromen i Falun: "tävlingsmomentet är viktigt för mig"

FRIIDROTT/FALUN

Här kommer Susanna Kallur - på två hjul. Och ger sin syn på det indragna SOK-stödet.

– Det har blivit kärvare ekonomiskt, säger häckstjärnan.

Det är i den miljön som Susanna Kallur har hittat sin nya träningskick i sin väg tillbaka till friidrottsbanorna. Platsen är den nybyggda velodromen.

Tillsammans med instruktören Johan Carelle och Kallurs tränare Torbjörn Eriksson slänger de sig upp på cyklarna. Första varvet körs lugnt, på det andra ökar farten en aning.

Pang! Carelle viker av och Susanna maxar på flygande varvet. 13,20 över de 190,1 meterna och nytt personligt rekord.

Susanna Kallurs tid är fyra hundradelar bättre än vad cyklisten och OS-silvermedaljören Emma Johansson har som bästa notering.

– Men jag jämför mig bara med mig själv, säger Sanna.

– Klart att jag har gått in på velodromen.se och kikat hur de andra tjejerna har kört. Men jag är bara en häcklöperska som är här och tränar då och då, säger Kallur.

Efter introduktionsträningen genomförde Susanna Kallur sitt fjärde pass på cykelovalen när DT-sporten besökte henne. Och hon gillar den nya bekantskapen.

– Här känner jag mig inte skadad, säger hon.

För en tid sedan plockade hon ut de två sista skruvarna ur det ena smalbenet. De hade gått sönder men gjorde för ont för att låta sitta kvar.

– Nu avvaktar jag tills benet är 100 procent stabilt innan jag "dyngar" på.

Men tack vare velodromen kan Sanna redan "dynga" på. Smärtan som skulle uppstå vid traditionell löpträning finns inte när hon pumpar varv efter varv på cykelovalen. Och momentet där hon får maxa och jaga personliga rekordtider har blivit en enrgiboost. 

– Det ska jag inte sticka under stol med. Tävlingsmomentet är viktigt för mig och jämfört med motionscykel är det som natt och dag. Min bästa alternativa träning innan var vattenlöpning.

När Sanna kan vara tillbaka i full träning kan hon inte svara på.

– Men det ska inte dröja alltför länge. Cykeln är en alternativ uppbyggnadsträning, sen blir det som vanligt – förhoppningsvis med löpning i alla dess former.

Förhoppningen finns också om att återvinna det SOK-stöd inför OS i London som hon förlorade i början av oktober.

– Det påverkar inte min satsning på något sätt. Det som påverkar är att det har blivit lite kärvare ekonomiskt, men jag klarar mig. Sen verkar det lite som om jag gör bra resultat så kanske de hoppar på igen.

Gjorde de rätt som drog in stödet?

– Absolut, det tycker jag. Viktigast för mig är ändå att Tobbe tror på mig och att jag gör det.

 

Flygande varvet i Falun

1) Emilia Fahlin, HTC Columbia, 13,04 sek.

2) Susanna Kallur, Falu IK 13,20.

2) Jenny Rissveds, Falu CK, 13,20.

4) Emma Johansson, Härnösands CK, 13,24.

4) Evelin Idarand, Estland, 13,24.

Klicka och se DT.se-webb-tv här!

Källa:http://www.dt.se

2 kommentarer:

  1. Roligt att Susanna Kallur är så snabb i velodromen. Hon är på gång tillbaka efter skadan!

    SvaraRadera
  2. För er som missade SVT-inslaget med Velodrom-Kallur: http://svtplay.se/v/2605583/friidrott/kallur_imponerar_i_fel_sport

    SvaraRadera