9 nov. 2011

Mat och träning

Jag måste börja med att erkänna. Det där med att äta rätt sorts mat för träning är inte min starka sida. Inte för att jag inte vet hur jag ska äta, för det vet jag. Nej, det handlar med om bristande disciplin och bekvämhet.

Här kommer lite av det jag fått lära mig om hur man äter rätt för att prestera på träning och tävling, utan att blanda in någon avancerad kost- och näringslära.

Äta innan träning
Det säger sig självt att man måste äta innan träning. Tro aldrig att du kan tappa vikt genom att hoppa över måltider i kombination med träning. Det enda som händer är att du bryter ner och förstör din kropp. Har man inte hunnit äta ordentligt under dagen (dvs. missat både lunch och mellanmål), så ska man faktiskt helst ställa träningen, för då gör den mer skada än nytta.

  • Kvällen innan en träning ska man försöka få i sig ordentligt med långsamma kolhydrater (fullkornspasta, linser, mörkt bröd med hela korn osv). Det här är faktiskt den allra viktigaste förberedelsepunkten.
  • Några timmar (senast 1 h) innan träning kan man äta medelsnabba kolhydrater, som basris, råris, bovete, musli, nudlar, havregryn eller banan. För min egen del blir det ofta en matig macka om jag ska träna efter jobbet.
  • Alldeles in på träningen, dvs. 30 min före kan man äta en frukt.

Äta under träning
Oavsett hur mycket du äter innan ett pass, så finns det en gräns för hur mycket cellerna kan lagra. Efter ca 1,5 h träning så är börjar dina depåer sina. Vid långpass bör man därför inte bara ha med sig dryck, utan även någon form av fast förtäring för att få ut optimalt av passet. Att kunna äta under träning är ofta något man måste lära sig. Många känner sig illamående, detta går att träna bort.

  • Ät och drick innan du blir hungrig. När du känner törst och hunger är det för sent, du har redan tappat energin, och det tar på krafterna att återhämta sig.
  • Under träning är det snabba kolhydrater (vitt bröd etc) som gäller, så att näringen går direkt ut i blodet. Om du inte vill köpa på dig dyra engerikakor, så funkar det med ett par syltmackor, eller varför inte göra egna energibars?
  • Om du distanstränar, och ditt mål är att lära kroppen att använda fett som energikälla är det extra viktigt att du äter (jepp, så är det). Tänk dock på att inte småäta (eller småsmutta på energidrycken), utan ät lite större mål ett par gånger.

Vid tävling
För att förbereda sig för en viktig tävling kan man se till att fylla på med extra kolhydrater några dagar innan loppet. Om man inte vill sätta i sig pasta, och vill ha full kontroll, så finns det kolhydratladdning i pulverform att köpa i välsorterade sportaffärer. De smakar pyton!

Även på längre tävlingar och/eller lopp har man förstås också med sig energikakor. Testa inte något nytt på tävling, utan håll dig till det du äter under träning. Anledning? Magen kan reagera väldigt konstigt (inga detaljer här) på ny föda, och hela loppet kan gå åt fanders.

På tävling är det ännu extra viktigt att man äter innan man känner hunger. Om krafterna sinar totalt kan man vara hjälp av koncentrerad energi i form av gel. Dessa ska man helst bara ta strax innan målgång, för effekten är snabb, men ganska kortvarig och det är tveksamt om man kan uppnå effekt mer än en gång.

Källa:Hotlinkfile.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar